Telenet & Ericsson slaan de handen in elkaar voor een nieuw niveau van 5G-netwerkprestaties in België met AI & energy efficiency

• Telenet en Ericsson bieden volgens het laatste onafhankelijke rapport van Open Signal de beste 5G-beschikbaarheid en -kwaliteit, en zorgen zo voor de beste klantervaring tijdens het afgelopen festivalseizoen.
  • De nieuwe mogelijkheden op vlak van AI en Machine Learning, zoals Ericsson Cognitive software en Ericsson Operation Engine, bieden proactieve optimalisatie van het netwerk aan, wat op zijn beurt resulteert in een vermindering van 16% van incidenten. ​
  • Het 5G-netwerk van Telenet zal efficiënter zijn dankzij extra energiebesparingen op het RAN.

Ericsson (NASDAQ: ERIC) en de Belgische leverancier van entertainment- en telecommunicatiediensten Telenet, hebben het toonaangevende 5G-netwerk in België uitgerold in termen van beschikbaarheid en kwaliteit, volgens het onafhankelijke Open Signal-rapport van dit jaar. Het 5G-netwerk van Telenet presteert het best van alle Belgische operatoren in termen van beschikbaarheid en laat topresultaten zien voor 5G-ervaring met betrekking tot gaming, video en spraak-apps, zoals WhatsApp, Facebook Messenger of Skype.

Een belangrijk bewijs van de efficiëntie en prestaties van 5G voor Belgische consumenten is de uitrol hiervan tijdens de zomerfestivals. Telenet en Ericsson hebben samen extra snelle 5G-sites (inclusief 3,5 GHz TDD-middenbandradio's) uitgerold op meer dan 120 locaties, waardoor de netwerkprestaties met 20% stegen ten opzichte van de normale dekking. In 2023 waren Telenet en Ericsson aanwezig op meer dan 70 evenementen, waaronder grote festivals zoals Tomorrowland en Rock Werchter, waardoor 80 TB verkeer mogelijk was, wat overeenkomt met 20.000.000 foto's of 40.000 uur HD-video, voor de grotere festivals.

De samenwerking tussen Telenet en Ericsson, dat in 2021 met nog eens vijf jaar werd verlengd, is gebaseerd op technologisch leiderschap met de integratie van AI en machine learning om de operaties en prestaties van mobiele netwerken te verbeteren. In deze context hebben Ericsson en Telenet samen Ericsson Operation Engine ingezet, wat resulteerde in een robuust netwerkoperatiesysteem. Daarnaast werd ook de Ericsson Cognitive software ingezet, die nieuwe AI/Machine Learning mogelijkheden biedt voor proactieve optimalisatie van het netwerk. ​ Alles bij elkaar behaalde deze implementatie een indrukwekkende 99,91% netwerkbeschikbaarheid dankzij de implementatie van meer dan 110 automatiseringsregels, wat resulteerde in een algehele incidentreductie van 16%.

De integratie van geavanceerde innovaties zal ook de energie-efficiëntie van het Telenet 5G-netwerk verbeteren. De implementatie van AI zal leiden tot extra energiebesparingen.

Luk Bruynseels, CTO van Telenet, zegt: "We zijn blij dat de vruchtbare samenwerking tussen Telenet en Ericsson resulteert in een toonaangevend 5G-netwerk in België en onze klanten een state-of-the-art mobiele ervaring biedt. We zijn trots op de 5G-netwerk dekking die we tot nu toe hebben bereikt en verwachten een 5G dekking van meer dan 65% van de Belgische bevolking tegen het einde van dit jaar. We zullen gebruik blijven maken van het technologisch leiderschap van Ericsson en de expertise van Telenet om onze 5G-netwerken te verbeteren en meer Belgische gebruikers in staat te stellen het potentieel ervan te benutten".
Fabrice Sancho, hoofd van Ericsson BeLux: "De toonaangevende prestaties van het 5G mobiele netwerk van Telenet benadrukt de efficiëntie van het succesvolle partnerschap tussen Ericsson en Telenet, zowel op het vlak van producten als diensten ten voordele van Belgische consumenten en bedrijven."