Stad Antwerpen werkt samen met Ericsson en iSea ter versterking van openbare veiligheid

• Ericsson en iSea zullen 5G- testnetwerk uitbouwen in groot Antwerpen en het Antwerpse havengebied ter versterking van de openbare veiligheid • Lokale politie, brandweer en havenautoriteiten van de tweede grootste haven van Europa werken samen aan de ontwikkeling van een privaat 5G-netwerk • 5G testnetwerk is volgende stap in de verdere digitalisering van het beveiligings- en veiligheidswerk

Ericsson (NASDAG: ERIC) en serviceprovider iSea hebben in samenwerking met de stad Antwerpen een grootschalig 5G-ready testnetwerk uitgerold in het Antwerpse stads- en havengebied. Samen met de lokale politie, brandweer en havenautoriteiten onderzoeken ze de mogelijkheden van een privaat 5G-netwerk om de multidisciplinaire samenwerking op het terrein te verbeteren. Met het netwerk, dat de naam "Minerva" kreeg, spelen de partners een cruciale rol in de verdere digitalisering van de haven, en van de openbare veiligheidsdiensten en noodhulpdiensten.

De huidige noodnetwerken zijn voornamelijk gericht op basisspraakdiensten, met beperkte ondersteuning voor datadiensten. Daar komt nu verandering in dankzij de groeiende mogelijkheden die 4G- en 5G-netwerken bieden, zoals het veilig en snel delen van gegevens, beelden en video, kritische IoT, lage latentiecontrole, network slicing, verhoogde beschikbaarheid en veerkracht.

Het Antwerpse testnetwerk maakt gebruik van de 700 MHz RAN en Core technologie van Ericsson. Het privaat testnetwerk is al opgezet onder beheer van iSea en behelst het hele stads- en havengebied. Testen omvatten onder meer de live en ononderbroken video streaming van verschillende vaste en mobiele, op voertuigen gemonteerde camera’s naar een centraal operatiecentrum, waarmee de interventies van de openbare veiligheid en de first response teams gecoördineerd worden. Uitstekende en veilige dataconnectiviteit ondersteunt het gebruik van speciale apps, zoals de FOCUS-politie-app die, zelfs in moeilijke omstandigheden, diverse tools, gegevens en realtime-communicatiemogelijkheden van één geïntegreerd en veilig politieplatform naar het veld communiceert. Een andere use case zijn de push-to-talk toepassingen (PTT) met interactieve spraakdiensten. Aan de hand van network slicing, een uniek kenmerk van 5G-technologie, kunnen de lokale politie, brandweer, havenautoriteiten en particulieren hun netwerken onafhankelijk controleren en optimaliseren. Dankzij het core netwerk kan het kritische breedbandnetwerk beheerd en gecontroleerd worden, wat de informatiebeveiliging waarborgt en de gegevensintegriteit beschermt. Het testnetwerk levert rechtstreeks lokale gegevens af zonder dat er openbare internettoegang of doorvoer nodig is, wat de netwerk- en databeveiliging aanzienlijk verhoogt.

Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen: "Voor de stad Antwerpen zijn mobiele netwerken cruciaal, zowel voor de toekomstige digitalisering als voor de versterking van het multidisciplinaire ecosysteem van het Antwerpse politiekorps, de brandweer en de haven van Antwerpen. 5G speelt in op de verschillende noden en use cases die deze diensten in hun dagelijkse werking nodig hebben.”

Maarten Torfs, ICT-directeur bij Politie Antwerpen: "De toenemende digitalisering van de Antwerpse Politie vergt uitstekende, veilige en betrouwbare mobiele dataconnectiviteit die cruciaal is voor verschillende applicaties op het terrein, waaronder mobiele camera's en onze politieapplicatie FOCUS. Met dit testnetwerk kunnen we onze bestaande digitale toepassingen verder ontwikkelen en onderzoek voeren naar nieuwe toepassingen.”

Eva Van Gerven, directrice Stafdiensten en Technologie van de Antwerpse brandweer: “Dankzij real-time video en informatie uit cruciale apps kunnen we als brandweerdienst een noodsituatie efficiënter aanpakken, zelfs als die nog volop aan de gang is. Dit testnetwerk zal onze verdere digitalisering alleen maar versterken en ons werk op het terrein verbeteren.”

Annick De Ridder, Antwerps schepen bevoegd voor haven: “Dit 5G-testnetwerk met Ericsson-technologie behelst het hele havengebied. Het netwerk zal niet alleen de toekomstige havenoperaties vanuit nautisch, veiligheids- en ecologisch perspectief ondersteunen, maar vormt ook de ideale basis voor de ontwikkeling van snelle 5G-toepassingen die we kunnen gebruiken voor automatisering, logistiek, veiligheid en beveiliging. Als Havenautoriteit nemen wij een voortrekkersrol op ons in de digitale transformatie van het havenecosysteem en leggen we zo de basis voor bijkomende werkgelegenheid in de toekomst.

Valentijn Vande Keere, CEO van iSea: "iSea is verheugd met de vlotte samenwerking tussen de betrokken partners en teams die dit proefproject in korte tijd van de ontwerptafel naar de praktijk hebben gebracht. Er staan nog veel opportuniteiten en toepassingen in het vooruitzicht. Nieuwe technologieën zoals 5G scheppen mogelijkheden voor de creatie en verdere groei van lokale expertise, duurzaam ondernemen en waardevolle jobs.”

Rémi de Montgolfier, algemeen directeur Ericsson Belux: "We zijn trots dat we deel uitmaken van het Antwerpse proefproject. Mobiele technologie wordt een hoeksteen in de toekomstige openbare veiligheidsnetwerken, in functie van een grotere openbare veiligheid en in het voordeel van de noodhulpverleners.”

OVER iSEA

iSea ontwerpt, implementeert en exploiteert radionetwerkoplossingen voor een breed scala aan veiligheids- en beveiligingsgerelateerde toepassingen. Door het aanbieden van diepgaande technische expertise, een praktijkgerichte aanpak en resultaatgerichte samenwerking heeft iSea toonaangevende technologische oplossingen geleverd en blijft het deze leveren. iSea is een onafhankelijke innovator in privébezit, gevestigd in Brussel, België. Het bedrijf is atypisch omdat het niet aanwezig is op het internet en opereert op basis van mond-tot-mondaanbevelingen.

Perscontact :

Ericsson BeLux