Ericsson Mobility Report: Mobiel dataverkeer bijna 300 keer toegenomen in 10 jaar

• 5,5 miljard extra smartphonegebruikers aan sinds 2011, aldus de speciale tiende editie van het Ericsson Mobility Report
  • In het derde kwartaal van 2021 alleen was er meer mobiel dataverkeer dan tijdens de periode 2011-2016
  • Naar verwachting zullen er tegen eind 2027 wereldwijd 4,4 miljard 5G-abonnementen zijn – wat zou overeenkomen met ongeveer de helft van alle mobiele abonnementen op dat moment

Brussel, 30 november 2021 – Sinds 2011 - het jaar waarin het Ericsson Mobility Report voor het eerst werd gepubliceerd – is het mobiele dataverkeer wereldwijd maar liefst 300 keer toegenomen. Die bevinding, die gebaseerd is op huidige en historische netwerkdata, is opgenomen in de speciale tienjaarseditie van het Ericsson Mobility Report November 2021. Het rapport blikt terug op enkele belangrijke trends en gebeurtenissen die het afgelopen decennium hebben bepaald en onthult ook de meest recente prognoses voor de komende jaren tot 2027.

De veronderstelling dat 5G de snelst geïmplementeerde mobiele generatie tot nu toe zal worden, wordt in het rapport bevestigd. Een bijgewerkte schatting van bijna 660 miljoen 5G-abonnementen tegen het einde van dit jaar, versterkt die assumptie. De stijging is te danken aan een sterker dan verwachte vraag in China en Noord-Amerika, deels gedreven door dalende prijzen van 5G-toestellen. Tijdens het derde kwartaal van 2021 was er ook een netto stijging van 98 miljoen 5G-abonnementen wereldwijd, tegenover 48 miljoen nieuwe 4G-abonnementen. Aan het einde van 2021 zullen 5G-netwerken naar schatting meer dan twee miljard mensen dekken.

Volgens de laatste voorspellingen ligt 5G op schema om tegen 2027 wereldwijd de dominante technologie voor mobiele toegang te worden (berekend op basis van het aantal abonnementen). Tegen 2027 zal 5G naar verwachting goed zijn voor ongeveer 50 procent van alle mobiele abonnementen wereldwijd, zal het 75 procent van de wereldbevolking dekken en zal het 62 procent van het wereldwijde smartphoneverkeer omvatten.

Fredrik Jejdling, Executive Vice President en Head of Networks bij Ericsson, zegt: "Mobiele communicatie heeft de afgelopen tien jaar een ongelooflijke impact gehad op de maatschappij en het bedrijfsleven. Als we vooruitkijken naar 2027, zien we dat mobiele netwerken meer dan ooit een integrale rol zullen spelen in de manier waarop we met elkaar omgaan, leven en werken. Uit ons laatste Ericsson Mobility Report blijkt dat het tempo van de veranderingen versnelt, waarbij technologie een cruciale rol speelt."

Sinds 2011 is de uitrol van 4G LTE-netwerken cruciaal geweest voor het genereren van 5,5 miljard nieuwe smartphoneaansluitingen wereldwijd, wat heeft bijgedragen aan de beschikbaarheid op de markt van meer dan 20.000 verschillende 4G-toestelmodellen. Dit rapport wijst op een veel vroegere technologische levenscyclus van 5G-apparaten, waarbij 5G-handsets vandaag goed zijn voor 23 procent van de wereldwijde volumes, vergeleken met 8 procent van 4G-handsets op het overeenkomstige punt in de levenscyclus ervan.

Dit draagt bij aan een exponentiële groei van het mobiele dataverkeer. Het mobiele netwerkdataverkeer steeg in het derde kwartaal van 2021 met 42%, jaar-op-jaar, en was goed voor ongeveer 78 exabytes (EB), inclusief het verkeer dat door Fixed Wireless Access (FWA)-diensten werd gegenereerd. Alleen al in Q3 was het mobiele dataverkeer groter dan al het mobiele verkeer dat tot eind 2016 ooit werd gegenereerd. Nieuwe prognoses onthullen dat het totale mobiele netwerk dataverkeer tegen het einde van 2027 waarschijnlijk 370EB zal bereiken.

Het rapport toont ook aan dat de aard van mobiele verbindingen snel verandert, wat bijdraagt aan de continue stijging van het mobiele dataverkeer.

Breedband IoT heeft vandaag 2G/3G ingehaald als het segment dat het grootste deel van de IoT-toepassingen verbindt. Naar verwachting zal het tegen eind 2021 goed zijn voor 47 procent van alle cellulaire IoT-verbindingen, tegenover 37 procent voor 2G/3G en 16 procent voor Massive IoT-technologieën (NB-IoT en Cat-M).

Nieuwe prognoses bevestigen opnieuw de aanzienlijke versnelling van massale IoT-implementaties in de komende jaren, met gebruiksscenario's zoals wearables voor e-gezondheid, het volgen van logistieke activa, milieubewaking, slimme meters en slimme apparaten voor het volgen en bewaken van productie. Verwacht wordt dat grootschalige IoT-implementaties tegen 2027 goed zullen zijn voor 51 procent van alle cellulaire IoT-verbindingen.

In dezelfde prognoseperiode zal het aantal FWA-verbindingen naar verwachting bijna verdrievoudigen - van 88 miljoen eind 2021 tot ongeveer 230 miljoen in 2027. Bijna de helft van deze verbindingen zal naar verwachting via 5G-netwerken lopen.

De tienjarige jubileumeditie van het Ericsson Mobility Report bevat vier hoofdartikelen:

• Bouwen aan 5G-infrastructuur voor de digitale toekomst, samen met Far EasTone
  • Netwerkuitbouw om digitalisering te stimuleren, samen met stc
  • Time-to-content: Benchmarking van netwerkprestaties
  • Bouwen aan duurzame netwerken

Ontdek hier de Ericsson Mobility Report November 2021 editie en de Ericsson Mobility Report Journey.

Aanvullende informatie:

Ericsson Mobility Report

Behind the scenes of the Ericsson Mobility Report: 10 years of industry leading insights

Ericsson’s publicly announced 5G contracts
Ericsson 5G
Hier vindt u meer over Ericsson’s 4G and 5G Fixed Wireless Access

Volg ons:

Schrijf jehier in op de Ericsson persberichten
Schrijf jehier In op de Ericsson blog posts

Meer informatie kan je vinden via:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com ​ (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com ​ (+46 10 719 00 00)

Over Ericsson:

Ericsson stelt aanbieders van communicatiediensten in staat om de volledige waarde van connectiviteit te benutten. Het portfolio van het bedrijf omvat Networks, Digital Services, Managed Services en Emerging Business. Het is ontworpen om onze klanten te helpen digitaliseren, hun efficiëntie te verhogen en nieuwe inkomstenstromen te vinden. De investeringen in innovatie van Ericsson hebben de voordelen van mobiliteit en mobiele breedband tot bij miljarden mensen over de hele wereld gebracht. Het Ericsson-aandeel is genoteerd op Nasdaq Stockholm en Nasdaq New York.

www.ericsson.com

Corinne Muller

Head of M&C France Belux Algeria & Tunisia, Ericsson

Benjamin Cartier