België maakt zich klaar voor 5G met nieuwe RAN-samenwerking tussen Ericsson en Telenet

• Ericsson en Telenet versterken hun bestaande samenwerking met de uitrol van 5G, de volgende generatie mobiel netwerk, in heel België
  • De nieuwe overeenkomst omvat de modernisering van het radionetwerk van Telenet met behulp van Ericsson’s 5G-radiotoegangsnetwerk (RAN) technologie voor snellere, betrouwbare en energie-efficiëntere verbindingen
  • Ericsson heeft meer dan 50 jaar ervaring in België en zal zijn technologische expertise toepassen voor de uitbouw van de 5G-netwerkinfrastructuur van Telenet

Telecomprovider Telenet kiest Ericsson (NASDAQ: ERIC) voor het uitrollen van zijn 5G-radiotoegangsnetwerk (RAN) in België, om zo de veelzijdige 5G-technolgie naar België te brengen. Aanvullend op hun bestaande samenwerking, doet Telenet nu beroep op de technologische expertise van Ericsson om zijn bestaande netwerk te moderniseren en de baanbrekende 5G-technologie te implementeren.

De overeenkomst omvat de volledige modernisering van Telenet’s bestaande RAN netwerk (2G/3G/4G) met Ericsson Radio System producten en oplossingen en de uitrol van 5G-technologie op nationaal niveau. De klanten van Telenet zullen kunnen genieten van technologieën die dankzij de uitrol van 5G hun volle potentieel zullen bereiken, zoals augmented reality (AR), virtual reality (VR) en Internet of Things toepassingen.

Micha Berger, Chief Technology Officer bij Telenet:

"We staan voor de volgende grote stap in onze technologische evolutie. Maar 5G is veel meer dan alleen technologie: het is de motor voor innovatie en mogelijkheden voor andere manieren van werken, automatisering en analyse. Maar zoals dat gaat bij de overstap naar een nieuwe generatie technologie, begint alles met het bouwen van een performant netwerk. Het selecteren van de juiste leveranciers en partners is cruciaal in dit proces. Ik ben dan ook blij dat we met Ericsson kunnen samenwerken om in België een toekomstbestendig mobiel netwerk uit te rollen dat al onze klanten de best mogelijke gebruikerservaring zal bieden, of dat nu via 2G, 3G, 4G of 5G is. Onze samenwerking met Ericsson is uniek en brengt ons naar de kern van de 5G-innovatie met geavanceerde, toonaangevende technologie."

Uit het Analysis Mason-rapport van 2021 waarin de kosten en voordelen van een geografische dekking van 5G in Europa worden onderzocht, blijkt dat een volledige uitrol van 5G een voordeel van 250 miljard euro kan opleveren voor het Europese bbp.

Franck Bouétard, algemeen directeur van Ericsson België, Luxemburg, Frankrijk, Algerije en Tunesië:

"5G speelt een cruciale rol in België om haar digitale ambities waar te maken en het economisch herstel te stimuleren. Ericsson staat klaar om hierin te ondersteunen op basis van een toonaangevend 5G-portfolio. Na jaren van succesvolle samenwerking met Telenet, zijn we blij om onze relatie verder te versterken met deze overeenkomst die een performant, energie-efficiënt en veilig 5G-netwerk zal leveren aan gebruikers in het hele land. Ik ben enthousiast om via deze samenwerking 5G, met zijn talrijke voordelen, te realiseren en zo te investeren in België en Europa.”

Ericsson levert de beste 5G RAN-technologie, waaronder de Massive MIMO-portfolio die een brede waaier van antenna integrated radio’s biedt voor een maximale 5G-ervaring en -capaciteit, zowel in een stedelijke als landelijke omgeving. Ericsson heeft onlangs zijn Massive MIMO-portfolio uitgebreid met toonaangevende lightweight en energie-efficiënte producten, gecombineerd met real-time en ultra-precieze beamforming-mogelijkheden. Dit laatste is essentieel voor een geoptimaliseerd 5G-netwerk en stelt 5G-signalen in staat om zich te focussen op specifieke apparaten om zowel de dekking als de capaciteit te maximaliseren.

Ericsson heeft nu 132 commerciële 5G-overeenkomsten en contracten met unieke operatoren, waarvan 76 openbaar aangekondigde 5G-deals en 79 live 5G-netwerken op vier continenten.

Aanvullende informatie:

Ericsson 5G

Ericsson Radio System

De versnelling van 5G mid-band met Massive MIMO

Ericsson Massive MIMO

Over Ericsson:

Ericsson stelt aanbieders van communicatiediensten in staat om de volledige waarde van connectiviteit te benutten. Het portfolio van het bedrijf omvat Networks, Digital Services, Managed Services en Emerging Business. Het is ontworpen om onze klanten te helpen digitaliseren, hun efficiëntie te verhogen en nieuwe inkomstenstromen te vinden. De investeringen in innovatie van Ericsson hebben de voordelen van mobiliteit en mobiele breedband tot bij miljarden mensen over de hele wereld gebracht. Het Ericsson-aandeel is genoteerd op Nasdaq Stockholm en Nasdaq New York.

www.ericsson.com

Volg ons op: