5G: 6 op 10 Belgen herkent fake news niet

Wat denkt de Belg over 5G? Ericsson deelt resultaten van ConsumerLab-onderzoek

• 7 op 10 Belgen wil beter geïnformeerd worden over de voordelen van 5G
  • De helft van de Belgen vormt persoonlijke mening over 5G op basis van informatie die verspreid wordt via sociale media en YouTube
  • Een half miljoen Belgische consumenten zou 5G binnen 3 tot 6 maanden na de uitrol gebruiken en 13% van hen is bereid een 5G-smartphone aan te schaffen

Zaventem, 27 oktober 2020 - Ericsson onthult vandaag de resultaten van zijn jaarlijkse ConsumerLab-studie naar de invoering van 5G in België. Het onderzoek toont aan dat de Belg verkeerd geïnformeerd is en zich verliest in de grote hoeveelheid informatie over 5G. Bijna 6 op de 10 Belgen (58%) zegt bovendien geen onderscheid te kunnen maken tussen juiste en onjuiste informatie over 5G.

De Belg heeft geen toegang tot kwalitatieve informatie over 5G. Dat is de belangrijkste conclusie uit de nieuwe ConsumerLab-studie van Ericsson. 7 op 10 Belgen wil beter geïnformeerd worden over de voordelen van 5G en meer dan de helft (58%) kan geen onderscheid maken tussen juiste en onjuiste informatie over 5G.

De enquête werd uitgevoerd in juli 2020 bij 1.000 Belgische smartphonegebruikers tussen 15 en 69 jaar. De resultaten vertegenwoordigen hiermee 5.6 miljoen Belgische consumenten.

Sociale media: bron van fake news?

Belgische respondenten hebben in de eerste plaats vertrouwen in technologische experts (36%) en de mobiele operatoren zelf (35%), gevolgd door gezondheidsexperts en -autoriteiten (31%). Opvallend is dat slechts 14% aangeeft vertrouwen te hebben in journalisten. De helft van de Belgen zegt bovendien dat ze hun mening over 5G hebben gevormd op basis van informatie die verspreid wordt via sociale media en YouTube.

"Van het coronavirus tot gezondheidsproblemen of het milieu, al deze problemen zouden de schuld zijn van 5G. Deze mythes zijn ongegrond en hebben – mede door de massale verspreiding op sociale media – 5G overschaduwd en de voordelen voor consumenten en de industrie onderbelicht gelaten. Vandaag, aan de vooravond van de uitrol, zien we dat de Belgische consumenten heel weinig weten over de mogelijkheden en voordelen van 5G", stelt Rémi De Montgolfier, algemeen directeur van Ericsson België en Luxemburg.

Desondanks is 5G populair, vooral bij jongeren

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst een half miljoen consumenten 5G binnen 3 tot 6 maanden na de uitrol zou gebruiken. 13% van de consumenten is ook bereid een 5G-smartphone aan te schaffen. Ook opvallend: maar liefst 61% van de mensen die tot de aankoop bereid is, behoort tot de generaties Y en Z.

Ondanks het feit dat bijna de helft (42%) van de ondervraagden aangeeft financieel getroffen te zijn door de pandemie, is 1 op 4 bereid om voor 5G een premium abonnement te betalen. Meer dan de helft (55%) is ook van plan te betalen voor digitale diensten, zoals video of muziek on demand. Dat aantal is significant hoger (82%) bij diegenen die ook een 5G-smartphone zullen aanschaffen.

"Door de huidige gezondheidscrisis en de lockdown maken consumenten meer en meer gebruik van digitale diensten. De uitrol van 5G zal het digitale aanbod voor Belgen alleen maar uitbreiden. Vooral op vlak van competitiviteit en werk, maar ook in andere sectoren zoals het onderwijs en entertainment, creëert 5G veel bijkomende opportuniteiten", besluit Jasmeet Sethi, directeur van Ericsson's ConsumerLab.

5G ConsumerLab_Ericsson Day_Persbericht België.pdf

5G Consumer Potential amidst Covid19_Belgium_media.pdf